A legújabb és legfrissebb trend az értékesítésben és annak támogatásában a chatbot (és ami ezt megelőzi, a chatbot készítés). Vannak olyan vélemények, hogy ez majd forradalmasítani fogja a marketinget, de ezt még nem tudhatjuk előre. Jelenleg nagyon friss, nagyon új és aki most vág bele egy bot elkészítésébe, megelőzheti versenytársait. A jobb ügyfélkiszolgálásnak köszönhetően elégedettebb ügyfelekre, végső soron magasabb bevételre tehet szert, aki készít vagy készíttet egy chatbotot.

A cikk végén találsz egy működő chatbotot, amit szabadon kipróbálhatsz!

Mi a chatbot?

chatbot készítése

A chatbot egy olyan platform, amely kapcsolódik a Facebook Messengerhez és képes előre megírt forgatókönyv alapján irányított beszélgetést folytatni azokkal, akik üzennek a cég FB-oldalán keresztül.

Emellett adatbázist (listát) épít azokból, akik feliratkoztak és később lehet nekik hasznos anyagokat, illetve reklámokat küldeni. Akár kampányszerűen is.

Értékesíteni is lehet a boton keresztül, így nemcsak közvetve, hanem közvetlenül is bevételhez juttatja a használóját.

Nem csodaszer, hanem egy eszköz. Nem légüres térben működik ,hanem csatlakoznia kell a céged marketing- és értékesítési folyamataihoz, de nagy szerepe lehet az ügyfelek kezelésében.

Szeretnél saját chatbotot? A chatbot készítés is megoldható

Ha igen, vedd fel velem a kapcsolatot!Részletek az oldal alján.

Ha csak személyesen értékesítesz vagy mlm-ezel, miért legyen chatbotod?

Azért, mert aki nincs fenn a neten, nem létezik.

A vásárlási szokások teljesen megváltoztak az utóbbi években, előretört az online vásárlás, az online kapcsolattartás – és a hagyományos módszerek nem minden vevőnél működnek. Csak gondolj bele: mikor volt utoljára, hogy felhívtál egy céget? Mikor volt utoljára, hogy rákerestél a neten? Ha a megszokott termékedet megrendelhetnéd a Messengeren, megtennéd? Hiszen nem kell a felesleges szöveg, a sok sallang: tudod, mit akarsz és hozzá akarsz jutni.

A 2017 júniusi Forbes magazinban van egy nagy cikk az MLM helyzetéről Magyarországon és a világban, az egyik konklúziója az, hogy egyre erőteljesebb a vevőkkel történő online kapcsolattartás és a vevők egy része maximum évente egyszer találkozik a tanácsadójával. Tudom, hogy pár MLM-cég tiltja azt, hogy nem cég által jóváhagyott formában is fenn legyél a neten: de azt nem tudja megtiltani, hogy személyes FB-oldalt (és nem profilt!) hozzál létre és azon keresztül is tartsd a kapcsolatot az érdeklődőkkel és a vevőiddel.

Ha fizikai üzleted van, elengedhetetlen az online jelenlét

Vidéken ez még versenyelőnyt is jelent. Egy személyes példa: nemrég könyvelőt kerestem Szekszárdon – természetesen az interneten keresztül. Van kb. 80 könyvelő – egynek van csak honlapja. Azon meg pont az ajánlatkérés gomb nem működik. Nem tudom, hogyan szerzik az ügyfeleiket, de az internet nem tartozik a források közé – tehát az a szekszárdi könyvelő, akinek lesz egy normális honlapja, amelyen vannak pozitív ügyfélvélemények, válogathat majd az ügyfelek között. Nem fog úgy járni, mint a régi könyvelőm, aki kénytelen volt elmenni egy állásba 8 órában dolgozni, mert nem volt elég ügyfele. Biztosan nem fogok 80 könyvelőt végigtelefonálni és mindegyikkel találkozni, nekem elég egy, aki kiemelkedik a tömegből. A könyveléshez annyira nem értek, de ha veszi a fáradtságot és van egy normális honlapja, akkor már előre megbízom benne.

Kis üzletként az a legnagyobb kihívás, hogy a potenciális vevők egyáltalán észrevegyenek: a legtöbb embernek megvannak a megszokott körei amelyeket megtesz és a megszokott helyei, ahol vásárol. Az új üzleteket sokszor észre sem veszi. (Ajánlott irodalom arról, milyen furcsán működik az emberi észlelés: A láthatatlan gorilla, avagy hogyan csapnak be az érzékeink). Amikor gyalog megyek le a városba, akkor meg szoktam lepődni, hogy egy üzlet bezárt, vagy új nyílott – de a neten nem találkoztam velük és ezért nem is kerültek be a fejemben lévő üzletlistába.

A második legnagyobb kihívás az, hogy az emberek ne felejtsenek el.  Üzlettulajdonosként nézve ez kijózanító lehet, de a vevő számára a legtöbb üzlet megkülönböztethetetlen. Még egy optika. Még egy ruhabolt. Még egy ékszerbolt – semmi különös. Még ha vásárol is, az kevés. Ha átlagos a kiszolgálás és nem maradandó az élmény, elfelejtik. (Hogyan teheted maradandóvá az élményt? Itt egy cikkem igazságpillanatokról, olvasd el!) (Egy másik cikkem a visszatérő vevők és lelkes ajánlók szerzéséről itt.) Én pl. néha rácsodálkozom, hogy a Tesco üzletsoron megint megszűnt egy üzlet – de csak az üres helyet veszem észre, egyáltalán nem emlékszem rá, mi volt ott.

Arra, hogy ne felejtsenek el, az egyik legjobb megoldás a chatbot. Folyamatosan tudod tartani a kapcsolatot a vevőkkel, így mindig az eszükben maradsz.

Két ingyenes eszköz az online jelenlétre

A Google Cégem

Ezt főleg akkor ajánlom, ha fizikai üzleted is van, de akkor sem tilos, ha nincs. Az a lényege, hogy létrehozol egy adatlapot a rendszerben, amely itt érhető el. Ha ezt rendesen kitöltöd és igazolod, hogy te vagy a tulajdonosa, akkor fel fogsz bukkanni a keresőben egy nagyméretű adatlappal, amikor valaki a kulcsszavadra vagy a cégnevedre keres. Ez azért fontos, mert – okostelefonon keresve – rögtön fel tudnak hívni, a navigációt egy gombnyomással be tudják állítani – így sokkal könnyebben kapcsolatba kerülsz az érdeklődőkkel.

Itt van az én oldalam, ha az “értékesítéstámogatás” szóra keresel, fel fog bukkani.

Google cégem chatbot készítés céljára

Facebook oldal

Személyes profilod biztosan van a FB-on, de gondoltál már arra, hogy a cégednek is készíts egy FB-oldalt? Az, hogy ilyen oldalad legyen, a chatbot alapfeltétele, nélküle nem megy.

Itt tudod létrehozni, könnyen és gyorsan:

FB-oldal létrehozása chatbot készítés céljára

Ha csak arra használod, hogy a kért és kapott jó ügyfél- és vevővéleményeket kitedd az oldalra, már bőven elég. Nem kell napi 300 kiscicás képet posztolnod és jó sok követőt gyűjtened, elég, ha bizalomépítő eszközként használod. Ha van rajta némi szakmai tartalom, az sem baj – de ha nem akarsz komolyan belekezdeni az online marketingbe, akkor maradj a referenciáknál.

A két eszköz fő haszna az, hogy pont azokat az aktívan kereső, vásárlásra felkészült embereket hozza be, akik a vásárlási ciklus vége felé járnak és ha gyorsan kapnak információt, könnyen döntenek a vásárlás mellett.

A bizalomépítés 0. lépése

Értékesítőként biztosan sokat hallottál már arról, hogy mennyire fontos az első benyomás. De arról biztosan nem hallottál még, hogy létezik 0. benyomás is – ez pedig az online jelenléted.

Ha az ügyfél csak egy kicsit is kíváncsi, kivel fog találkozni, úgyis rádkeres a FB-on. Beírja a keresőbe a nevedet, hátha talál valamit. Mi a jobb? Ha olyan dolgokat talál, amelyek az értékrendjével ellenkeznek (pl. bulizós, önmagából kivetkőzős képeket); vagy amelyekhez semmi köze (családi képek); vagy semmit sem talál; vagy egy olyan FB-oldalt, amin jó értékelések vannak, némi szakmai tartalom valamint fenn van a fényképed meg pár elérhetőség?

Ha jó benyomást teszel rá online, akkor offline sem lesz nehéz dolgod.

Miért a chatbot?

Jelenleg ez a legkényelmesebb és legrugalmasabb eszköz a kapcsolattartásra:

  • A bejövő telefonok zavarják a munkát és más ügyfelek kiszolgálását.
  • A visszahívások költségesek és időbe kerülnek.
  • Az email lassú és külön meg kell írni, nem lehet csak úgy ráírni valakire, mint a Messengeren.
  • A vevői rutinkérdések megválaszolására nem kell ember és nem kell energiát fordítani, a bot elvégzi a munkát.
  • A szükséges letölthető dokumentumok könnyen eljuttathatóak az ügyfelekhez.
  • Időtől és tértől független: az ügyfél bárhol van és bármikor képes beszélgetni a bottal.
  • A platform, amin működik, ingyenes (egyelőre?)

Összefoglalva: egy jól megírt és beüzemelt bot az ügyfélszolgálati feladatok nagy részét le tudja venni a munkatársak válláról.

Emellett értékesítési kampányokra is használható – lényegesen egyszerűbben, hatékonyabban és olcsóbban, mint mondjuk az email-marketing – de ez nem témája ennek a cikknek.

Próbáld ki!

Elkészítettem a Kedves Ügyfél botot, azért, hogy ne csak elméletben hallhass róla.Sok mindenre használható, valószínűleg a te munkádat is tudná támogatni.

Úgy csináltam (hogy megfeleljek a cikkben leírt alapvetésnek, hogy nem kell hozzá weboldal), hogy csak egy FB oldal van hozzá és a cégnek nincs weboldala. Így pl. dokumentumok letöltésére nem használható, de szükség esetén azt is meg lehet oldani.  A hozzá kapcsolódó FB-oldal kicsit puritán, ez a valóságban sokkal inkább személyre és cégre szabható.

Most a példa kedvéért egy olyan botot készítettem, amely egy MLM-termékforgalmazó botja, képes rendelést felvenni, tájékoztatást adni a termékekről, a nyitva tartásról, az üzleti lehetőségről, stb.

Ha csak úgy feliratkozol, akkor felajánlja az üzleti lehetőséget, a terméket, illetve bármi mást. (Ezt irányított beszélgetés formájában is meg tudtam volna csinálni, de az egyszerűség kedvéért ezt választottam).

Egyes szavakat is felismer, pl. ha köszönsz neki, visszaköszön. Ha beírsz bármilyen mondatot, amelyben szerepel a ‘zárva’ ‘nyitva’ ‘nyitvatartás’ vagy ‘nyitva tartás’ szó, akkor felismeri, hogy az érdekel, meddig van nyitva az üzlet. Ha szerepel benne a “kész”, ‘megjött’ vagy a ‘jöhetek” szó, akkor felismeri, hogy a rendelés állapotáról érdeklődik az ügyfél. Ha szerepel benne a ‘cím’ vagy a ‘postacím’ vagy a ‘hol’ szó, akkor azt gondolja, hogy az üzlet címe érdekel. Ezek úgy programozhatóak, hogy a vevők által használt leggyakoribb szavakra tudjon reagálni.

És még puszit is küld, ha puszit küldesz neki! 🙂

Próbáld ki most!

Ha nem jelenne meg a bot, kattints a linkre!

https://m.me/tesztchatbot

(A kipróbálással elfogadod, hogy felkerülsz a chatbot adatbázisába és azt is, hogy küldhetek neked értesítést az új cikkeimről. Bármikor leiratkozhatsz a STOP szó elküldésével.)

 

Szeretnél saját chatbotot? A chatbot készítés is megoldható

Ha igen, vedd fel velem a kapcsolatot! Tudom, chatbottal lenne az igazi, de a saját botom egyelőre készül.

Amikor jelentkezel, az nem kötelez semmire. Díjmentes konzultáció keretében megbeszéljük, mit szeretnél, milyen elképzeléseid vannak – és el tudom-e vállalni. Ha igen, egyeztetjük a feltételeket és szerződéskötés után indulhat a munka.

A munka tartalmazza a bot elkészítését, üzembehelyezését és a szövegírást is. Természetesen kapsz hozzá FB-oldalt, ha nem lenne és egy Google Cégem oldalt is. Bónuszként egy rakás értékesítési jótanácsot is – mivel a bot a mostani értékesítésedet fogja támogatni, azért annak működésére és folyamataira is rá kell néznünk.

Képek: www.pixabay.com és saját