Jordan Belfort: A Wall Street farkasának értékesítési módszere – hvg könyvek, 2018

KönyvajánlóEz a könyv is a könyvtárból származik. Amikor könyvajánlót írok, akkor azért írom ezt le, hogy rávegyelek: járj te is könyvtárba! Ott ingyen (azaz az éves tagsági díjért) hozzá lehet jutni olyan könyvekhez, amelyek viszonylag frissek. Több infót találsz, mintha csak a fülszövegből tájékozódnál és el lehet kerülni az olyan költséges tévedéseket, amelyek abból adódnak, hogy nagy reményekkel megveszel egy könyvet és utána kiderül, hogy használhatatlan.

A világhírű Jordan Belfort könyve is majdnem ebbe a kategóriába tartozik. Nem a tartalma miatt, mert helyenként jó dolgokról ír, hanem a fájó hiányosságok és a módszertani problémák miatt egyáltalán nem nyújtja azt a tudást, amit ígér.

A Barkas egy 1961 – 1991 között gyártott kisbusz volt, amely hasonlított egy igazira, csak – a korabeli leírások szerint – “véres volt a torka”.

Ha gyorsabban szeretnél haladni a tanulásban, akkor iratkozz be az ingyenes Magabiztos Értékesítő Tréningemre itt.

A könyv tele van értékes részletekkel, amelyeket tényleg a gyakorlat igazol – a problémát azonban az jelenti, hogy a kezdő értékesítő hogyan mazsolázza ki a tényleg használható technikákat a terjedelmes szövegből. Voltak benne olyan mondatok, olyan technikák, amelyek AHA-élményt adtak nekem, bólogattam és egyetértettem velük. Ez az, tényleg így kell használni! A kifogások nem kezelésének módszere különösen tetszett, ezt így leírva még nem láttam sehol, ha egy dolgot alkalmazol ebből a könyvből, akkor az ez legyen: sok felesleges és terméketlen szócsatát kerülhetsz el vele.

A másik fő szempont, ami végigvonul a könyvön, az ügyfél témánál tartása: ezért is hívja egyenes vonalú értékesítési rendszernek. Az ügyfelet egy egyenes vonalon viszi végig, lehetőleg a sikeres lezárásig.

Kedvencem a 11. fejezet, amely teljes egészében az értékesítési forgatókönyvvel foglalkozik. Ez a téma nekem is szívügyem, online tréningem is van a témában. De Belfort is kiemeli, hogy “Az értékesítés világában ugyanis óriási különbség van a között, hogy valaki szakértő, és hogy valaki annak látszik, és akár tetszik, akár nem, az utóbbi a kifizetődőbb. … Azt, pedig hogy a rendszer miként valósítja meg ezt, egyetlen szóban összefoglalhatjuk: forgatókönyvekkel.” (192. oldal)

E három dolog miatt érdemes volt elolvasni a könyvet, de ennél több bosszantó hiányossága van, ami szinte lehetetlenné teszi a használatát és az eredményes tanulást.

A könyv hiányosságai

Értékesítési szempontból az a legnagyobb hiányossága, hogy gyakorlatilag nem foglalkozik azzal, hogyan tud egy kezdő értékesítő leadeket, azaz potenciális ügyfeleket gyűjteni, akiket felhívhat és később tárgyalhat velük. Ezt úgy oldja meg, hogy szűk két oldalt szentel a marketing fogalmának: feltételezi, hogy a cég végez az értékesítői számára marketingtevékenységet és ad nekik leadeket. Tehát, ha nem ilyen cégnél dolgozol, akkor azt valahonnan máshonnan kell megtanulnod.

Módszertani szempontból sokkal nagyobb hiányosságnak tartom azt, hogy a könyv egy élő értékesítési tréning alapján készült. 262 oldalából az első 153 oldalon olyan témakörökkel foglalkozik, amelyek elsajátítására könyvből, tréner és csoport segítsége és visszajelzései nélkül csak nagyon kevesen képesek. Ilyenek a különböző hanghordozások,  a testbeszéd, és bevezet egy kicsit az NLP világába is. Ezek tipikusan olyan témák, amelyek élő tréningen sajátíthatóak el hatékonyan. S mivel ezek az értékesítési rendszer alapjai, könyv formájában kiadva a szerző és a kiadó lábon lövi önmagát: az olvasó vett egy drága porfogót, amelyet nem tud használni.

Az angolul beszélő olvasók jobb helyzetben vannak, mert a könyv végén található linken elérhető videók és pdf-ek segítségével nagyobb támogatást kapnak, mintha csak a könnyvet olvasnák. De az élő viszajelzést ez sem helyettesíti.

Szubjektív véleményem: lényegesen többet ígér, mint amit ad. Az alcím (Meggyőzés és befolyásolás mesterfokon) így túlzás.