John Cleese: Csak kreatívan – Vidám kalauz az alkotómunkához HVG, 2021
Monty Python Repülő Cirkusza, Brian élete, Gyalog Galopp, Oscar díj jelölés – egy sikerrel és nevettetéssel teli életpálya. Ő John Cleese, aki ebben a könyvben megmutatja, hogyan működik a kreativitás. Állítása szerint “Mítosz, hogy a kreativitás velünk született adottság. Nem így van. Bárki lehet kreatív.”
Én egyet is értek vele.
Ebben a kis könyvecskében le is írja, hogyan tudjuk mi is működtetni a saját kreativitásunkat. (Tényleg könyvecske. Volt egy olyan érzésem, hogy kicsit fel van dúsítva a tartalom nagy szóközökkel és nagyobb betűkkel, hogy könyv formátumban kiadható legyen.)
Akkor is érdemes elolvasnod, ha nem írni akarsz (mert a legtöbb példa a különböző szövegek írásáról szól), hanem bármilyen más területen van szükséged arra, hogy elő tudd hívni a saját kreativitásodat.
Nyúlagy vs. teknőc elme
A kreatív gondolkodás kulcsa az, hogyan működik az agyunk.
Cleese egy magyar nyelven meg nem jelent könyv, Guy Claxton: Nyúlagy és teknőcelme – Hogyan válunk intelligensebbé kevesebb gondolkodással alapján adja meg a kulcsot a kreatív gondolkodáshoz.
A lényeg az, hogy az agyunknak két fajta működésmódja van:
- a nyúlagy, amely logikus, szavakban gondolkozik, érvel: az előnyöket és a hátrányokat mérlegeli, problémákat próbál megoldani. Ez az a gondolkodás, amelyet gyakran használunk az üzleti életben.
- a teknőcelme, amely képekben kommunikál és egyáltalán nem logikus. “Ebben az üzemmódban fontolgatjuk, csócsálgatjuk a dolgokat, egyfajta szemlélődő, meditatív állapotban vagyunk. Inkább elmerengünk a problémán, ahelyett, hogy megpróbálnánk komolyan megoldani.” (33. oldal)
Guy Claxton egyik legfontosabb felismerése az volt, hogy a teknőcelme ugyanolyan intelligens, mint a nyúlagy. És működésmódjából adódóan sokkal inkább alkalmas bonyolult szövevényes problémák és feladatok megoldására, olyanokra is, ahol még az sem tudjuk, hogy pontosan mi a probléma?
De hogyan használjuk a teknőcelmét?
Egy, a könyvben leírt tudományos vizsgálat alapján két fontos feltétele van annak, hogy működésbe lépjen:
- Tudjunk játszani. Ez a játék nem elsősorban a tényleges játékra vonatkozik, hanem arra, ahogy egy feladatot vagy problémát szemlélünk: elmerülünk benne, önmagáért oldjuk meg, ezért merünk hibázni. Olyanok vagyunk, mint egy gyermek, aki játszik. Az ilyen játszó gyermek nem tudja, merre tart, hanem egyszerűen csak felfedez.
- Ha van határideje a döntésnek vagy a megoldás prezentálásának, akkor halogassuk addig. Hátha új vagy jobb ötletünk támad vagy új információkhoz jutunk. Ezt azért nehéz megvalósítani, mert el kell bírni a bizonytalanság és a lezáratlanság feszültségét.
Saját tapasztalatom a második ponthoz kapcsolódóan az, hogy érdemes aludni egyet vagy többet rá, miközben azért foglalkozom a problémával is. Másnap egészen más szemmel tudok rátekinteni a feladatra vagy problémára. Az első ponttal kapcsolatban pedig az a tapasztalatom, hogy amikor szöveget írok, akkor azt csak nyersanyagnak tekintem és szívfajdalom nélkül írom át, húzom ki a mégsem jó részeket. De ki is próbálok új mondatokat, új szavakat – és nem számít, ha mégsem lesz jó (Ebben is segít az, hogy alszom rá egyet.)
Még néhány gyakorlati tanács
A szerző részletesen ki is fejti, miért fontosak. Itt csak leírom:
- A kreativitás legnagyobb gyilkosa a megszakítás: tehát kapcsold ki a telefonod, az értesítéseket, stb. Biztosíts magadnak nyugodt teret és időt. (Vannak olyan szövegírók, akik azt tanácsolják, hogy hallgass közben zenét. Hogy milyet, az tőled függ. Általában nem érdemes olyat, amelynek érted a szövegét és elviszi magával a hangulatod és a gondolataid illetve amely erős érzelmeket vált ki belőled.)
- A másik gyilkos az, amikor saját magad szakítod meg: ennek a legfontosabb oka a hibázástól való félelem. Ne feledd, teknőcelme-működésmódban nem számít, ha hibázol. Amikor egy ötleted születik, akkor azt majd később, nyúlagy üzemmódban értékeled ki.
- Ne lepődj meg, ha akkor bukkan fel az ötlet, amikor nem számítasz rá! A teknőcelme nem kiszámíthatóan működik.
Erről Stephen King is ír. Az egyik könyvében, a Tortúrában a történet fontos része az, hogy egy foglyul ejtett író megír egy könyvet a fogvatartójának. És ebben bele is nézhetünk az írói gondolkodás folyamatába, hiszen King valószínűleg saját magáról írt. Ez szerepel a könyvben:
“Tudatának mélyebb rétegeiben ötleteket próbálgatott lázasan; hol elvetette, hol összeillesztette őket, majd elvetette a kombinációkat is. Érezte, ahogy zajlik a folyamat, de közvetlen kapcsolatban nem állt vele, és ezt így is akarta. Az efféle alagsori üzem túlságosan piszkos. Tudta, hogy amit most művel, annak a neve: ÖTLETGYÁRTÁS, és merőben más, mintha az ember azt mondhatja: TÁMADT EGY ÖTLETEM. Az utóbbi csak szerényebb változata a büszke kiáltásnak: Megszállt az ihlet! avagy Heuréka! Homlokon csókolt a múzsám!
…
Három nappal az Annie Wilkes-féle Nagy Adókaland után Paul épp ebéd utáni szundikálásába kezdett, amikor egyszer csak jelentkeztek a robotosok az alagsorból, és nem is akármivel. Ezúttal nem jelzőrakétát lőttek fel; nem, ez most valóságos hidrogénbomba volt.”
És a könyv író főszereplője egy zseniális és hiteles módszerrel feltámasztja főhősét, azért, hogy megírhassa a folytatását annak a regényének, amelyet direkt a főhős halálával fejezett be.
(Egyébként az, ha olyat játszol vagy játszotok, hogy megoldhatatlan történeteket folytassatok, eleve fejleszti a kreativitást.).
Remélem, nem vagy most csalódott
Mert nincs 7 pont, nincs 12 titkos módszer és nincs egyetlen királyi út, amellyel kreatívabb lehetsz. Munka van, időt kell rá szánni és – talán ez a legjobb benne – ahelyett, hogy valakire hallgatnál, meg kell találnod a saját megoldásaidat. Ahogy mondani szoktam: a saját gesztenyédet a saját parazsadból saját magadnak kell kikaparnod.
Szeretnél végre megtanulni értékesítési szöveget írni?
Olyan szövegeket, amelyek évekig adnak el? Egyszer megírod és utána nem kell többet törődnöd velük, csak kiszolgálni a beérkező rendeléseket.
Van egy online tréningem, amely egy gyakorlatorientált szövegírási csomag.
Miből áll a csomag?
- Könyv és munkafüzet: Szövegírási gyorstalpaló: Részletes útmutató, támogató és vezető kérdések, mire a munkafüzet végére érsz, az értékesítési szöveged lényege készen lesz.
- Könyv: 111 etikus értékesítési technika: Az értékesítési szövegírás alapja az értékesítői gondolkodásmód, ezt tanulhatod meg belőle. Ez az, ami általában hiányzik a szövegírást tanító anyagokból.
- 30 perces díjmentes szövegírási – értékesítésfejlesztési konzultáció
- Láss bele egy értékesítési szövegíró agyába! A csomag legkülönlegesebb része egy jegyzetfolyam. Kiegészítve magyarázatokkal és kommentárokkal. A legutóbbi landing oldalam megírásának folyamatát dokumentáltam vele. Szokásomtól eltérően csak elektronikusan jegyzeteltem és így látszik a folyamat, hogyan lesz a jegyzetekből szöveg, ami elad.
- Szövegírói munkamódszer 15 pontban, amely könnyűvé teszi a szövegírást: A szövegírás folyamat és – szinte – életforma. Ha elsajátítod azokat az apró lépéseket, amelyek ebben az anyagban vannak, nem kell többet rágörcsölnöd a szövegekre, lényegesen könnyebben tudsz majd írni. Mutatok 15 eszközt is, amely segít a felkészülésben az írásra.