John Cleese: Csak kreatívan – Vidám kalauz az alkotómunkához HVG, 2021

Monty Python Repülő Cirkusza, Brian élete, Gyalog Galopp, Oscar díj jelölés –  egy sikerrel és nevettetéssel teli életpálya. Ő John Cleese, aki ebben a könyvben megmutatja, hogyan működik a kreativitás. Állítása szerint “Mítosz, hogy a kreativitás velünk született adottság. Nem így van. Bárki lehet kreatív.

Én egyet is értek vele.

Ebben a kis könyvecskében le is írja, hogyan tudjuk mi is működtetni a saját kreativitásunkat. (Tényleg könyvecske. Volt egy olyan érzésem, hogy kicsit fel van dúsítva a tartalom nagy szóközökkel és nagyobb betűkkel, hogy könyv formátumban kiadható legyen.)

Akkor is érdemes elolvasnod, ha nem írni akarsz (mert a legtöbb példa a különböző szövegek írásáról szól), hanem bármilyen más területen van szükséged arra, hogy elő tudd hívni a saját kreativitásodat.

Nyúlagy vs. teknőc elme

A kreatív gondolkodás kulcsa az, hogyan működik az agyunk.

Cleese egy magyar nyelven meg nem jelent könyv, Guy Claxton: Nyúlagy és teknőcelme – Hogyan válunk intelligensebbé kevesebb gondolkodással alapján adja meg a kulcsot a kreatív gondolkodáshoz.

A lényeg az, hogy az agyunknak két fajta működésmódja van:

  • a nyúlagy, amely logikus, szavakban gondolkozik, érvel: az előnyöket és a hátrányokat mérlegeli, problémákat próbál megoldani. Ez az a gondolkodás, amelyet gyakran használunk az üzleti életben.
  • a teknőcelme, amely képekben kommunikál és egyáltalán nem logikus. “Ebben az üzemmódban fontolgatjuk, csócsálgatjuk a dolgokat, egyfajta szemlélődő, meditatív állapotban vagyunk. Inkább elmerengünk a problémán, ahelyett, hogy megpróbálnánk komolyan megoldani.” (33. oldal)

Guy Claxton egyik legfontosabb felismerése az volt, hogy a teknőcelme ugyanolyan intelligens, mint a nyúlagy. És működésmódjából adódóan sokkal inkább alkalmas bonyolult szövevényes problémák és feladatok megoldására, olyanokra is, ahol még az sem tudjuk, hogy pontosan mi a probléma?

De hogyan használjuk a teknőcelmét?

Egy, a könyvben leírt tudományos vizsgálat alapján két fontos feltétele van annak, hogy működésbe lépjen:

  1. Tudjunk játszani. Ez a játék nem elsősorban a tényleges játékra vonatkozik, hanem arra, ahogy egy feladatot vagy problémát szemlélünk: elmerülünk benne, önmagáért oldjuk meg, ezért merünk hibázni. Olyanok vagyunk, mint egy gyermek, aki játszik. Az ilyen játszó gyermek nem tudja, merre tart, hanem egyszerűen csak felfedez.
  2. Ha van határideje a döntésnek vagy a megoldás prezentálásának, akkor halogassuk addig. Hátha új vagy jobb ötletünk támad vagy új információkhoz jutunk. Ezt azért nehéz megvalósítani, mert el kell bírni a bizonytalanság és a lezáratlanság feszültségét.

Saját tapasztalatom a második ponthoz kapcsolódóan az, hogy érdemes aludni egyet vagy többet rá, miközben azért foglalkozom a problémával is. Másnap egészen más szemmel tudok rátekinteni a feladatra vagy problémára. Az első ponttal kapcsolatban pedig az a tapasztalatom, hogy amikor szöveget írok, akkor azt csak nyersanyagnak tekintem és szívfajdalom nélkül írom át, húzom ki a mégsem jó részeket. De ki is próbálok új mondatokat, új szavakat – és nem számít, ha mégsem lesz jó (Ebben is segít az, hogy alszom rá egyet.)

Még néhány gyakorlati tanács

A szerző részletesen ki is fejti, miért fontosak. Itt csak leírom:

  • A kreativitás legnagyobb gyilkosa a megszakítás: tehát kapcsold ki a telefonod, az értesítéseket, stb. Biztosíts magadnak nyugodt teret és időt. (Vannak olyan szövegírók, akik azt tanácsolják, hogy hallgass közben zenét. Hogy milyet, az tőled függ. Általában nem érdemes olyat, amelynek érted a szövegét és elviszi magával a hangulatod és a gondolataid illetve amely erős érzelmeket vált ki belőled.)
  • A másik gyilkos az, amikor saját magad szakítod meg: ennek a legfontosabb oka a hibázástól való félelem. Ne feledd, teknőcelme-működésmódban nem számít, ha hibázol. Amikor egy ötleted születik, akkor azt majd később, nyúlagy üzemmódban értékeled ki.
  • Ne lepődj meg, ha akkor bukkan fel az ötlet, amikor nem számítasz rá! A teknőcelme nem kiszámíthatóan működik.

Erről Stephen King is ír. Az egyik könyvében, a Tortúrában a történet fontos része az, hogy egy foglyul ejtett író megír egy könyvet a fogvatartójának. És ebben bele is nézhetünk az írói gondolkodás folyamatába, hiszen King valószínűleg saját magáról írt. Ez szerepel a könyvben:

Tudatának mélyebb rétegeiben ötleteket próbálgatott lázasan; hol elvetette, hol összeillesztette őket, majd elvetette a kombinációkat is. Érezte, ahogy zajlik a folyamat, de közvetlen kapcsolatban nem állt vele, és ezt így is akarta. Az efféle alagsori üzem túlságosan piszkos. Tudta, hogy amit most művel, annak a neve: ÖTLETGYÁRTÁS, és merőben más, mintha az ember azt mondhatja: TÁMADT EGY ÖTLETEM. Az utóbbi csak szerényebb változata a büszke kiáltásnak: Megszállt az ihlet! avagy Heuréka! Homlokon csókolt a múzsám!

Három nappal az Annie Wilkes-féle Nagy Adókaland után Paul épp ebéd utáni szundikálásába kezdett, amikor egyszer csak jelentkeztek a robotosok az alagsorból, és nem is akármivel. Ezúttal nem jelzőrakétát lőttek fel; nem, ez most valóságos hidrogénbomba volt.

És a könyv író főszereplője egy zseniális és hiteles módszerrel feltámasztja főhősét, azért, hogy megírhassa a folytatását annak a regényének, amelyet direkt a főhős halálával fejezett be.

(Egyébként az, ha olyat játszol vagy játszotok, hogy megoldhatatlan történeteket folytassatok, eleve fejleszti a kreativitást.).

Remélem, nem vagy most csalódott

klassz és melós könyvMert nincs 7 pont, nincs 12 titkos módszer és nincs egyetlen királyi út, amellyel kreatívabb lehetsz. Munka van, időt kell rá szánni és – talán ez a legjobb benne – ahelyett, hogy valakire hallgatnál, meg kell találnod a saját megoldásaidat. Ahogy mondani szoktam: a saját gesztenyédet a saját parazsadból saját magadnak kell kikaparnod.

Szeretnél végre megtanulni értékesítési szöveget írni?

Olyan szövegeket, amelyek évekig adnak el? Egyszer megírod és utána nem kell többet törődnöd velük, csak kiszolgálni a beérkező rendeléseket.

Van egy online tréningem, amely egy gyakorlatorientált szövegírási csomag.

Miből áll a csomag?

  • Könyv és munkafüzet: Szövegírási gyorstalpaló: Részletes útmutató, támogató és vezető kérdések, mire a munkafüzet végére érsz, az értékesítési szöveged lényege készen lesz.
  • Könyv: 111 etikus értékesítési technika: Az értékesítési szövegírás alapja az értékesítői gondolkodásmód, ezt  tanulhatod meg belőle. Ez az, ami általában hiányzik a szövegírást tanító anyagokból.
  • 30 perces díjmentes szövegírási – értékesítésfejlesztési konzultáció
  • Láss bele egy értékesítési szövegíró agyába! A csomag legkülönlegesebb része egy jegyzetfolyam. Kiegészítve magyarázatokkal és kommentárokkal. A legutóbbi landing oldalam megírásának folyamatát dokumentáltam vele. Szokásomtól eltérően csak elektronikusan jegyzeteltem és így látszik a folyamat, hogyan lesz a jegyzetekből szöveg, ami elad.
  • Szövegírói munkamódszer 15 pontban, amely könnyűvé teszi a szövegírást: A szövegírás folyamat és – szinte – életforma. Ha elsajátítod azokat az apró lépéseket, amelyek ebben az anyagban vannak, nem kell többet rágörcsölnöd a szövegekre, lényegesen könnyebben tudsz majd írni. Mutatok 15 eszközt is, amely segít a felkészülésben az írásra.

Itt éred el, nézd meg!