Nemrég konzultáltunk egy  most kezdő vállalkozóval, aki az üzleti ötleteit beszélte meg velem, értékesítési szempontból. (Erre neked is lehetőséged van, olvasd el itt a részleteket). A találkozó végén megkért arra, hogy ajánljak neki üzleti könyveket, ebből lett ez a cikk. Azért tartom fontosnak, hogy könyveket is olvassunk, mert így olyan tudásra tehetünk szert, amelyet valaki már megszerzett magának és pár óra olvasással megismerhetjük mi is. De nem mindegy, hogy mit olvasunk, szerintem három fajta üzleti könyv létezik.

üzleti könyvek

Az üzleti könyvek fajtái

Az első fajta az üzleti szemét: azért íródott, hogy az írójának (vagy annak, akinek a neve a borítón szerepel, mert egy szellemíró írta) szakértői státuszt biztosítson és magasabb árakat kérhessen el emiatt a a tanácsadásában vagy a tréningjein. Az ilyen könyveket onnan lehet felismerni, hogy nagy betűkkel nyomtatták, vastag papírra és a szövege szó- és bekezdésismétlésekkel fel van duzzasztva, hogy  hosszabb legyen. A tartalma nem elég mély, túl általános és úgy általában felejthető. Többnyire borzasztóan vannak megírva (mármint stilisztikailag) és nehezen olvashatóak.

Ennek egy alváltozata a termék jellegű könyv. Ez abban különbözik a sima üzleti szeméttől, hogy többnyire egy témára fókuszál, jól meg van írva, szép a kivitele – de nem az a fő célja, hogy értéket adjon, hanem az, hogy a vevők egy része továbblépjen a terméklétrán: elmenjen egy tréningre vagy tagja legyen valamilyen előfizetéses rendszernek. Kérdezni is csak úgy lehet a szerzőtől, ha fizet az olvasó, tehát vesz még valamit.

Ez arról ismerhető még meg, hogy – szinte ellentmondást nem tűrően – leírja az egy és üdvözítő módszert, amely a szerzőnek működik. Nem buzdít önálló gondolkodásra, hanem megosztja a “titkot”. Ha véletlenül mégsem sikerül elérned azt, amit a könyv szerzője elért, akkor nyilván te vagy a hibás, mert az ő módszere tökéletes. Hasonló az ilyen “guruk” hozzáállás a saját FB-csoportukban a kérdésekhez, a téma más szemszögből való felvetéséhez és a kritikához: több csoportból kiraktak már, amikor ellenvéleményt fogalmaztam meg vagy árnyaltam a fekete-fehér képet, amit a sikeres guru mondott.

De a legjobb sztori mégis az volt, amikor valaki írt egy könyvet arról, hogyan szerezte meg az első millióját az interneten. Csak éppen megnéztem a cége beszámolóját és az előző egész évben 850.000.- Ft volt a teljes árbevétele!

 

Szerintem ebbe a kategóriába tartoznak az üzleti ezoterikus könyvek is, amelyek maximum a lelkesedésed ideig – óráig való megemelésére jók, másra nem. És még arra, hogy ne kelljen szembesülni a kemény valósággal.

Ahogy egyik kedvenc üzleti íróm, Rober J. Ringer írja a Nyerés megfélemlítéssel c. könyvében: “Az ékes szavak és lelkesítő szövegek által ébresztett illúziók szinte röpítenek, ám ha bemerészkedsz az üzleti élet dzsungelébe, ahol karmokkal és metszőfogakkal találkozol, ez már egészen más. Egészen más, mert ez már nem illúzió, hanem valóság. Aki illúziókat táplál magában, elkeseredik és megzavarodik, mert a dzsungelben senkit sem érdekel, hogy neki pozitív a beállítottsága és hogy keményen dolgozik. Az egyetlen, ami élteti, a “végül”. A könyvek ugyanis azt mondják, hogy a siker “végül” megjön.

A második fajta az, amely értékes tudást ad, de vagy nagyon aktuális, vagy nagyon “taktikai jellegű”. Például hogyan használd a Facebook csoportokat vevő- és ügyfélszerzésre. Ez teljesen rendben van, ha neked pont erre van szükséged. Az ilyen könyveknek annyi a veszélye, hogy – ahogy a piac változik – idővel elavulnak és már nem használhatóak eredményesen.

még több üzleti könyv

Végül a harmadik fajta az, amely – annak ellenére, hogy akár régen íródott – az üzleti élet valóságáról szól. Lehet, hogy régi, de ez különösebben nem számít, mert az emberi természet változatlan, maximum a technológia és az eszközök változnak. Hiszen az, hogy valaki nincs ott egy megbeszélt személyes találkozón, vagy nem veszi fel a telefont vagy letilt Messengeren gyakorlatilag ugyanaz, csak máshogy oldja meg. Ahogy Eric Berne írja a Sorskönyvben: “Amikor a lényegre kerül a sor , az élet ugyanaz a régi bor új edényben: a kókusz- és bambuszedényt felváltotta a kecskebőr tömlő, a bőrtömlőt a fazék, a fazekat az üveg, az üveget a műanyag, ám maga a szőlő vajmi keveset változott – ugyanaz a jó öreg részegség a felszínen, és ugyanaz a régi üledék a hordó alján.

Ezek olyan könyvek, amelyek általában nem annyira ismertek, nem falják ezeket a “wannabe vállalkozók”, mert kemény igazságokat fogalmaznak meg és nem táplálják a könnyű sikerről szőtt illúziókat, amelyeket olyan jó érzés olvasni. Ezért nem fogynak annyira: nagyon sokan át akarják adni a felelősséget a saját sikerükért, nem akarják saját maguknak kikaparni a gesztenyét a tűzből. Ők inkább keresnek maguknak egy gurut, aki megmondja nekik a frankót és rajonghatnak érte. Tipikus példák erre Szabó Péter vagy Oravecz Nóra elvakult követői, akik vagyonokat költenek bálványuk anyagaira, de a jó érzéseken kívül nem sokat profitálnak belőle.

és egy nem üzleti könyv

Az ilyen könyveket onnan ismered meg, hogy önálló gondolkodásra buzdítanak, nem akarják a szádba rágni a saját elképzeléseiket. Tisztelnek téged, mint olvasót, feltételezik, hogy van saját véleményed, a te tapasztalataid és életed más, mint az íróé és arra buzdítanak, hogy te vond le a saját következtetéseidet az olvasottak alapján. Nem mellesleg többnyire jól meg is vannak írva: élvezetes olvasni, mert kb. irodalmi igényességűek.

Van, amelyiket nehéz megszerezni – de mindenképpen érdemes, próbáld meg, mert olyan új információkat kapsz, amelyek máshogy csak komoly tanulópénzek árán szerezhetőek meg – ezekhez képes a könyvek ára eltörpül. Van, amelyiket meg lehet találni a neten pdf-ben és van, amelyiket antikváriumban is meg lehet venni.

A könyveket betűrendben írom, direkt, mert nem akarok fontossági sorrendet felállítani köztük.

  1. Cohen, Herb: Bármit meg tud tárgyalni
  2. Dawson, Roger: Nyerő tárgyalási technikák
  3. DeMarco, Mj: Gyorsítósáv a milliókhoz
  4. Ferris, Tim: Négy órás munkahét
  5. Fried – Hansson: Re-Work
  6. Ringer, Robert J: Milliókat érő szokások
  7. Ringer, Robert J: Nyerés megfélemlítéssel

Herb Cohen: Bármit meg tud tárgyalni

Tárgyalástechnikai alapkönyv. Sok személyes példával arra tanít meg, hogyan használd fel bármilyen tárgyalási helyzetben a hatalom – idő – információ “szentháromságát”, hogyan és milyen eszközökkel érd el, hogy hatalmat szerezzél a másik fél felett és hogyan fordítsd saját hasznodra a körülményeket és a tárgyalás feltételeit.

Roger Dawson: Nyerő tárgyalási technikák

Ez a könyv annyiban más, mint az előző, hogy nem a tárgyalás stratégiája a fő témája, hanem a különböző technikák, amelyekkel sikert érhetsz el. Az én könyvemtől annyiban különbözik, hogy értékesítési technika alig van benne. Az enyém pedig értékesítésorientált és a magyar piacon működő technikák szerepelnek benne, nem amerikaiak.

MJ DeMarco: Gyorsítósáv a milliókhoz

Egyes körökben ez egy legendás könyv. Arról szól, hogy a három gyarapodási és vagyonszerzési metódus közül (járda, kapaszkodósáv és gyorsítósáv) hogyan tudsz felkanyarodni a gyorsítósávra és mit kell ehhez tenned, hogyan kell gondolkodnod és milyen eszközökkel és meggyőződésekkel kell leszámolnod.

Tim Ferris: Négy órás munkahét

Két kiadása volt, ajánlom az újabb kiadást, abban több példa van. A fő témája: hogyan tudod megvalósítani a tértől és időtől független munkavégzést és bevételszerzést, a szabad, újgazdagokra jellemző életstílust, függetlenül attól, hogy mennyi idős vagy és van-e sok pénzed. Pár eszköz elavult benne (ki használ már hangpostát?) és pár USA-specifikus, de ettől még itthon is megvalósítható!

J. Fried – D.H. Hansson: Re-Work

A szerzők a Basecamp nevű szoftver megalkotói, amelynek 2004-ben 45 felhasználója volt, idén pedig már 3,3 millió. A könyvükben egy új cégépítési módszert mutatnak be, könnyen emészthetően – és megcáfolnak egy csomó öröknek hitt, de valójában bullshit üzleti igazságot.

Robert J. Ringer: Milliókat érő szokások

A könyv látszólag arról a 10 szokásról szól, melyet követve sikeres lehetsz az üzleti életben. De ennél több, azt is megtanulhatod, hogyan építsd fel a saját vállalkozásodat önmagad, az értékeid és a képességeid köré, kiteljesítve így a saját életedet. Ebben a cikkemben leírtam tőle a jelenben élés öt kérdését. Ez az az öt kérdés, amely a saját irányodba tudja állítani az életedet, ha veszed a fáradtságot és dolgozol velük.

Robert J. Ringer: Nyerés megfélemlítéssel

E cikk elején már idéztem belőle. A könyv arról szól, hogyan legyen tartásod az üzleti életben, hogyan érd el, hogy tiszteljenek és hogyan hajts vége egy szintlépést a vállalkozásodban. És, ami legfontosabb: hogyan érd el, hogy meg is kapd a neked járó pénzt!

Kutasd fel ezeket a könyveket és használd: sok pénzt és energiát meg fogsz takarítani velük!

De miért nincsenek a cikkben magyar könyvek?

Sok magyar szerző könyvét is elolvastam már és azt gondolom, hogy olyan hatással egyik sem volt rám, mint a cikkben leírt könyvek. Szerintem nincs Magyarországon olyan szerző, aki olyan könyvet írt, mint a fentiek. (A saját könyvemben persze törekedtem erre az írásmódra, de azt nem nekem kell megítélni, hogy sikerült-e ilyen hatással lennem az olvasóimra.)

Azért, mert ezekből a könyvekből nemcsak tanulni lehet, hanem üzleti- és életfilozófiát elsajátítani. Tehát nemcsak a témájukról szólnak, hanem arról is, hogy miért gondolkodnak úgy a szerzők, ahogy gondolkodnak és milyen fejlődési úton jutottak el odáig. Ezt nagyon hiányolom a magyar könyvekből. Egy kivétel van, Wolf Gábor, akinek még a régi blogjában voltak ilyen jellegű bejegyzések, van, amit már 15 éve írt és még mindig emlékszem rá. De a könyve nem ilyen, ezért nem válogattam be ide.

Neked mi a kedvenc üzleti könyved? Írd meg kommentben vagy emailben!

Ha túl vagy már a könyveken vagy személyes megoldást szeretnél értékesítési problémáidra, konzultálj velem!

Ajánlott cikkeim:

Szenvedélyes hűség c. 2021-es könyv bemutatása

Tisztességtelen előny az értékesítésben: a miérted ereje

A képlet – a siker egyetemes törvényei – az értékesítésben is működnek?