Barabási Albert-László: A képlet – a siker egyetemes törvényei Libri, 2018
Nagy várakozással vettem kezembe a könyvet, mert a tudósok és kutatók által írt könyvek már sokat adtak nekem és a szakmának. Ennek a legismertebb példája Dan Ariely, aki az árazásról és a vásárlói döntésekről írt remek könyveket és a megállapításai a gyakorlatban is jól felhasználhatóak. Annyira jól, hogy volt olyan magyar marketingtanácsadó, aki könyvet is írt belőle – csak éppen a forrásokat nem tüntette fel.
Barabási egy erdélyi származású kutató, aki kivándorolt az USÁ-ba és ott főleg hálózatkutatással foglalkozik. E könyvét is ebben a szemléletben írta meg. Én pedig abból a szemszögből néztem meg, hogy egy bővebben vett értékesítő (tehát bárki, aki eladni akar valamit) hogyan tudja a mindennapokban felhasználni azt, amit Barabási Albert László megállapított.
Ahogy minden könyvajánlóban megjegyzem, itt is: a könyvet a könyvtárból vettem ki. Járj te is könyvtárba: sokkal hasznosabb, mintha tv-t vagy sorozatokat néznél: még mindig olvasással érhető el a legtöbb és legjobb tudás.
A siker első törvénye: A teljesítmény vonzza a sikert. De ha a teljesítmény nem mérhető, a sikert a hálózatok hozzák meg
Számomra ez volt a legfontosabb, ugyanis végre magyarázatot adott arra a kérdésre, hogy mások, akik nem jobbak (sőt, gyakran szakmailag rosszabbak), mint másvalaki, mégis hogyan tudnak több bevételre szert tenni, jobb ügyfeleket találni. Ez főleg az olyan szakmákban érdekes kérdés, ahol valamilyen tudást adnak el szolgáltatásként vagy oktatásként. Például egy menő tanácsadó lehet, hogy százszor többet keres, mint egy átlagos, de biztos, hogy nem tud százszor többet. És ezért nem a tanácsadói tudás fejlesztése a sikerhez és a nagyobb bevételhez vezető elsődleges út, hanem az ismertségé – a kapcsolatok és az ügyfelek ismerősei fogják meghozni a jobb és többet fizető ügyfeleket és ezáltal a nagyobb sikert és bevételt. (Ez nem jelenti azt, hogy kevés tudással is elég tanácsadóként, hanem azt jelenti, hogy ha már magas szintű a tudása, akkor nem az a legfontosabb, hogy még többet tudjon.) S ez a törvény magyarázza azt a tapasztalatot, hogy nem mindegy, hogy egy klasszikus értékesítő milyen ügyfélkörben dolgozik. A jó ügyfelek jó ügyfeleket ajánlanak, a rosszak pedig rosszakat (ez a HHH-szabály, a hülye hülyét hoz).
A siker második törvénye: A teljesítmény korlátos, a siker korlátlan
Ez azt jelenti, hogy a teljesítménynek mindig van felső korlátja. Nincs olyan, hogy – bármiről is legyen szó – a végtelenségig fogsz fejlődni és mindig lesznek, akik potenciálisan vagy a valóságban jobbak nálad. Ezért fontos az, hogy ne csak abban próbálj jobb lenni, amit el akarsz adni, hanem használj más eszközöket is és a megfelelő stratégiákat. A más eszközökre egy példa egy blog, amellyel több embert elérsz (akár passzívan) és úgy is tudsz vele pénzt keresni, miközben alszol. A stratégiára pedig az a könyvben is szereplő példa, amikor olyan teljesítményeket vizsgált az író, ahol minden jelölt a magas szint közelében volt. Ilyen például egy állásinterjú, ahová már csak a tényleg alkalmas jelölteket hívják be: itt például a siker esélyét jelentősen megnöveli, ha a jelöltet az utolsók között interjúztatják. Nem azért, mert ő akkor jobb lesz, hanem a felvételizetők válnak jobbá, már tudják azt, hogy mit érdemes kérdezni és van viszonyítási alapjuk.
Instant tudás a könyvemben, amit ki sem kell olvasnod ahhoz, hogy pénzt hozzon neked!
Kattints a képre, olvass bele és nézd meg, hogyan rendelheted meg az e-könyvemet és kaphatod meg ajándékba az online hideghívás-kurzust!
A siker harmadik törvénye: Alkalmasság × korábbi siker = jövőbeni siker
Ez egy régi megfigyelés, a siker sikert szül tudományos igazolása. Tehát ha korábban már sikeres és/vagy ismert voltál vagy sikeresnek mutatod magadat, vagy már korán lesz, aki bízik benned és ezt ki is mutatja, akkor jóval könnyebben leszel sikeres, mint aki az ismeretlenségből indul. Tehát: gyűjts és tegyél közzé referenciákat! Ez a minimum.
A siker negyedik törvénye: Míg a csapat sikere a sokféleségében és az egyensúlyában rejlik, a babérokat mindig egyvalaki aratja le
Ez két szempontból lehet a fontos számodra: ha te vagy az ismert szupersztár, akkor a csapatod minél sokszínűbb legyen, mert akkor lesz a legjobb a teljesítmény – a sikert úgyis hozzád társítják majd. Ha pedig nem vagy szupersztár, akkor válj azzá! De csak azért ne dolgozz egy szupersztár mellett, hogy majd híressé tesz téged.
A siker ötödik törvénye: Ha kitartunk, a siker bármikor beüthet
Ez a törvény pedig azt bizonyítja be, hogy nemcsak 30 éves kor alatt lehet sikeressé válni, hanem gyakorlatilag bármikor. Tehát ne csüggedj, ha már elmúltál 30, semmi gond! Vannak olyan területek, ahol az élet- és szakmai tapasztalat még hasznos is. Amit fontos fenntartanod, az a kiáramlás (publikációk, ügyfélszerzés, hirdetések, stb.), mert az fogja számodra meghozni a sikert, akár idősebb korban is. Erre egy klasszikus példa Harland Sanders, a KFC alapítójának története, aki 62 évesen indított egy saját vállalkozást és 65 évesen vált dollármilliomossá belőle – miután 600 étteremnek adta el a receptjét.
A könyv, a Képlet – A siker egyetemes törvényei gondolkodásra késztet, ez a legnagyobb erénye. Nem tartalmaz kész recepteket, egyáltalán nem elég, ha csak párszor végigolvasod, csak akkor válik hasznodra, ha kijegyzeteled, a saját cégedre vagy termékedre adaptálod az olvasottakat. Utána teszteled és folyamatosan finomítod addig, amíg teljesen ütős nem lesz.
Szubjektív véleményem: érdemes elolvasnod. Olvasmányos, inspiráló és megmutatja, hogyan lehetsz Te is nagyon sikeres.