A sikeres eladás és plusz bevétel kulcsa: az igényfelmérés.10 min read

  • by

Egy ismerős pár megadta magát a hőhullámnak és beszereltettek egy klímát a hálószobájukba. A szerelő elfogadható munkát végzett, működik a klíma. De két nappal később visszahívták – és akkor derült ki, milyen értékesítési lépést hagyott ki, amely hozott volna neki legalább 100.000.- Ft plusz bevételt.

Egyetlen kérdés, ami a plusz bevételt hozza

Mivel ennek a párnak teljesen mindegy, hogy mennyibe kerül a klíma, simán megvették volna a többe kerülő megoldást is, ha a szerelő egyetlen kérdést feltesz.

De mi ez a kérdés? És miért kell feltenni? Erről szól ez a cikk.

Amikor felhívták a szerelőt, azzal hívták fel, hogy nem lehet aludni a hálószobában, mert túlságosan hideg lesz, ha bekapcsolják a klímát. Erre ő azt mondta, hogy lett volna jobb megoldás, de az drágább lett volna. 

Azt kellett volna megkérdeznie, hogy mire és hogyan akarják használni a klímát?

Ez a megkérdezés az igényfelmérés, amikor kimondatod az ügyféllel az igényeit az értékesítési beszélgetés folyamán.

Megjelent új e-könyvem, 111 etikus értékesítési és ügyfélszerzési technika címmel. Olvass bele itt! Az első 111 vásárló online hideghívás-kurzust kap ajándékba!


 

Miért fontos az igényfelmérés?

Azért, mert nem vagy gondolatolvasó. Nem ismered az ügyfél helyzetét, az ügyfél elképzeléseit és lehetnek olyan elképzeléseid, amelyek a te fejedben vannak, de az ügyfelekében nem. A klímás esetben az lehetett a szerelő fejében, hogy mindenki a legolcsóbb klímát akarja és nem számítanak az apró kényelmetlenségek.

De, ahogy ebből az esetből is látod, az ismerőseim nem spórolni szerettek volna, hanem egy olyan klímát, amely mellett aludni is tudnak. És ezt nem kapták meg. Ennek eredménye az elégedetlen ügyfél és a kiesett bevétel.

Ezért, ha nem teszed rutinszerűvé az igényfelmérést, pénzt hagysz az asztalon.

Hogyan tudod felmérni az ügyfél igényeit?

igényfelmérés az értékesítésbenAz első lépés az, ha tudod, hogy a Te terméked milyen igényekre való, mire tudja az ügyfél használni. Legyél kreatív és gondold végig, mire lehet jó az, amit árulsz? Milyen elsődleges és milyen másodlagos igényeket elégíthet ki?

(Az elsődleges igény az, amire jó a termék. A klasszikus példa: amikor fúrót veszek, akkor nem fúrót akarok venni, hanem lyukat akarok, ezt biztosan hallottad már. De van másodlagos igényem: azért akarok lyukat, hogy végre feltegyem a képet; ne nyávogjon már az asszony, hogy még mindig nincs fenn a kép; végre kész legyen a szoba. Emellett kapcsolódhatnak érzelmi igényeim is ahhoz, hogy jó fúrót vegyek: pl. sokkal férfiasabbnak érzem magam, ha igazán jó szerszámaim vannak. Erről és más témákról olvasd el a Vásárlási döntés pszichológiája c. cikkemet!)

De ez még csak  felkészülés.

Ettől még kérdezd meg, hogy mik az elképzelési, mik a szándékai, mire és hogyan szeretné használni? El fogja mondani – és akkor olyan megoldást tudsz ajánlani, amilyet nagyjából szeretne. Vagy ha nem, akkor nyugodtan megmondhatod, hogy miért nem – és mi a legjobb, amit ajánlani tudsz.

Azért is kérdezd meg, mert nem tudhatod minden esetben, miért akar vásárolni az ügyfél. Erről írtam egy cikket, hogy miért vettem meg a könyvem egy olvasóm, amire én sosem gondoltam volna. Olvasd el itt!

Néha a szakmai gyakorlatnak sem kell, hogy megfeleljen a megoldás, ha az ügyfélnek az jó. Például, amikor életbiztosításokat értékesítettem, tárgyaltam egy olyan feleséggel, aki 35 éves volt, a férje meg 62. A szakmai gyakorlat amellett szól, hogy ha nem kötnek mindketten, akkor a férjre kössenek életbiztosítást, mert lényegesen idősebb. Én is ebben gondolkodtam, de azért megkérdeztem a feleséget, hogy szerinte kinek lenne érdemesebb életbiztosítást kötnie? Neki vagy a férjének? Mondta, hogy neki. Ezek után megkötöttem vele. És így kötéssel mentem el.

Persze van, amikor nem lehet teljesíteni az ügyfél minden igényét, de akkor legalább ismerjük az igényeit és valamilyen kompromisszumos megoldást javasolhatunk.

Ha szeretnél segítséget kapni tőlem a saját igényfelmérésed kialakításában, konzultálj velem! A beszélgetés során végigmegyünk a cikkben leírt folyamaton és utána sokkal nagyobb élmény lesz az ügyfeleidnek veled tárgyalni és több pénzt fognak nálad hagyni.

Egy ügyfelem véleménye a beszélgetés után: “Kifizettem egy csomó pénzt másnak az év folyamán, aztán egyet beszélgetünk és máris sikeresebben tárgyalok másnap. Forintos ötleteket adtál! (Kiss Csaba, KKV Média)

A következő módszert használd:

1. Írd össze a terméked vagy szolgáltatásod tulajdonságait.
2. Állapítsd meg, milyen előnye van ebből a felhasználónak.
3. Írd le, hogyan vagy mire kell használnia ahhoz, hogy megkapja ezt az előnyt.

Ezzel készen vagy a felhasználási módokkal. Ez a módszer egyébként a haszonérvelés “eleje”, ha jobban érdekel, olvasd el az erről szóló cikket, vagy nézd meg a róla szóló videót! (A cikk itt,a videó a Facebookon  itt.)

Haszonérvelés videó itt is:

Ezzel az elsődleges igényekkel készültél el, a többi igényfajtát saját kútfőből találhatod ki, a megfelelő szituációk elképzelésével. Ebben az tud segíteni, ha a haszonérvelés “végét”, a hasznokat veszed elő. Ezek mutatják meg azokat az érzelmi igényeket, amelyeket a terméked vagy szolgáltatásod ki tud elégíteni.


Ott állsz egy listával. Hogyan tovább?

lista - igényfelmérésMiután megvan a listád, a meglévő igényekhez találj ki olyan kérdéseket, amelyek ezekre kérdeznek rá. Kétféleképpen kérdezhetsz rá az igényekre: közvetlenül, ekkor a nyílt igényekre kérdezel rá és közvetve: ekkor a rejtett igényekre.

Akkor jók a kérdések és akkor lesz jó az értékesítési beszélgetés, ha az igényfelmérés végére ismered az ügyfél nyílt és rejtett igényeit is. Ez azért fontos, mert a két fajta igény gyakran ellentétben van egymással. Pl. szeretne ugyan pénzt keresni hálózatépítéssel, tetszenek neki a termékek is, DE az otthonában nem akar bemutatót tartani. Ha ezt nem deríted ki, akkor annak az lesz a vége, hogy belép és nem fog csinálni semmit, mert nem akar idegeneket beengedni a lakásába. Pedig, ha felkínálnál neki más módot, ahogyan a hálózatot építheti, akkor aktívabbá válhatna.

Tehát nem elég, ha csak és kizárólag a nyílt igényekkel foglalkozol, mert akkor a tárgyalás végén sok, addig elő nem kerülő kifogással találkozhatsz. Vagy kifogásai nem lesznek ugyan, de mégsem fog vásárolni – lehet, hogy ő sem tudja, miért.

Az igényfelmérés lezárása akkor megfelelő, ha a végén van egy listád arról, hogy mi a fontos számára az adott dologban és milyen ismérveknek kell megfelelnie. Ez alapozza meg a későbbiekben azt, hogy megoldást tudj javasolni a problémájára és pontosan olyat, ami az ő igényeinek megfelel.

Az ár a legfontosabb?

ár - igényfelmérésEgy közbevetés: sose gondold azt, hogy az embereknek egyetlen igénye van, mégpedig az, hogy olcsó legyen a termék! Itt van egy felmérés, ez azt mutatja, hogy mi alapján vásárolnak használt autót az emberek. Az eredménye az lett ,hogy csak 5%-nak fontos az ár, a többségnek más tényezők is fontosak, főleg az ár-érték arány.

Ezért ne csak az árra kérdezz rá, hanem engedd álmodozni az ügyfelet, arról beszéljen, hogy ő mit szeretne! Mik az adott témakörben a problémái, milyen megoldást szeretne rájuk. Ezért kérdezd őt! Beszéltesd, engedd, hogy elmondja, ami az adott témában érdekes számára és számodra.

Mi az igényfelmérés kulcsa?

A nyílt és zárt kérdések. Tudod, aki kérdez, az irányítja a beszélgetést. Erre szükséged van, mert sokan hajlamosak arra, hogy ha végre valaki meghallgatja őket, akkor parttalanul beszéljenek, bele a világba. Ezért irányítsd a beszélgetést! Tereld vissza a témához az ügyfelet! A tapasztalat az, hogy nem azért fog vásárolni, mert nem mered félbeszakítani és közben titokban az órád figyeled. Hanem azért, mert jól felméred és utána kielégíted az igényeit.

Ha nem kérdezel, úgy fogsz járni, mint én: egyszer biztosítós koromban kaptam egy ajánlást. A fő információ az volt az ügyfélről, hogy szenvedélyesen és gyakran motorozik. Én meg kitaláltam, hogy balesetbiztosítás kell neki, hiszen a motorozás veszélyes. A tárgyalás során végig ennél a témánál maradtam. Nem vettem észre, hogy folyamatosan arról kérdezgetett, hogy mi most a jó befektetés? Mindig visszatértem a balesetbiztosításra. Ő állította, hogy nincs pénze rá és különben sem lesz balesete. Nem is kötöttem semmit. De két hét múlva találkoztam vele az utcán és elújságolta, hogy kötött egy havi 20.000.-res Fundamentát!

A felmérés vége valószínűleg az lesz, hogy a problémáit ismeri, de a megoldásról fogalma sincs. Itt jön majd a Te szereped, hogy segíts neki a megfelelő megoldás kiválasztásában.

Mi az igényfelmérés legnagyobb előnye?

Az, hogy valódi párbeszédet folytatsz a vevőjelölttel, ami róla szól. Ez egyre ritkább és nagyon nagy élményt ad neki, hogy nem erőszakosan akarnak lenyomni a torkán valamit, hanem megkérdezik, mit szeretne és a lehetőségekhez képest odafigyelnek rá.

Ez a kiemelkedő ügyfélélmény egyik kulcsa, használd!

Iratkozz be a Magabiztos Értékesítő Tréningre!

Kedvezmény az ingyenes tréning mellé:

A tréning megkezdése után -33% kedvezményt kapsz az online Melegen ajánlott hideghívás kurzus árából és -30% kedvezményt az online Pénzügyi Szolgáltatás Közvetítői Képzés teljes anyaga kurzus árából. A kedvezményre jogosító kupont a beiratkozást követő 15 percben kapod meg, az üdvözlő levelek egyikében.

De a könyvem mellé most mindkét online kurzust ingyen megkapod – korlátozott ideig.

Facebook Comments