A TOP értékesítők sikerének 5 valódi titka

Mint olvashattad valamelyik korábbi hírlevelemben, területi értékesítési vezető lettem az egyik hazai nagy kereskedelmi banknál. Ez adja ennek a cikknek az apropóját. Az ún. onboarding (beillesztési) folyamat során egy mentorálási programban veszek részt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy végigjártam a fél országot (erről van egy kép az Instán, követsz már ott?), a kollégák elmondták és megmutatták, mitől és hogyan váltak sikeressé, hogyan érik el az eredményeiket és mik voltak azok a hibák, amiket elkövettek a munka során.

A siker titka
Ez számomra azt jelentette, hogy öt kolléga tudásából és tapasztalataiból részesültem. Így nekem már könnyebb lesz a munka és az ő hibáikat már nem fogom elkövetni, hanem csak újabbakat. 🙂

Azért írtam ezt a cikket, mert a hazai felhozatal ebben a témában elég szegény. Hiányoznak a netről a részletes leírások és amit találni lehet, azok többnyire megmaradnak az általánosságoknál: a kitartás, a kemény munka és lelkesedés hangsúlyozásánál. Tehát azoknál a közhelyeknél, amelyekben egyébként van némi igazság, de önmagukban nem érnek semmit.

A másik cikk- és tréningtípus az, amely kiemel egy-egy taktikai elemet a komplex értékesítési folyamatból és mint az (értékesítési) siker egyetlen módját adja el. Vagy életmódtanácsokat ad (pl. a sikeres emberek korán kelnek) és ettől várod te, mint olvasó, hogy majd egy szép napon sikeres leszel.

De a valóság nem ez. Az értékesítésben sikeressé válni nem úgy tudsz, ha a nagy tömegnek szánt, általános jótanácsokat követsz. Ebből csak azok kerestek és keresnek jól, akik ezt oktatják vagy tréningeket tartanak.

Ezzel szemben én most olyan értékesítőkkel és értékesítési vezetőkkel találkoztam és beszéltem, akik egy nehéz pályán, a banki értékesítésben dolgoznak és sikeresek. A havi, jutalékból származó bevételük nagyon magas. Hogy mennyire, azt nem írhatom meg. De az biztos, hogy sok értékesítő és hálózatépítő álmaiban szerepel ilyen kereset.

Most azt az 5 fontos szempontot írom le, amely TOP értékesítővé vagy értékesítési vezetővé tesz. Akikkel beszélgettem és találkoztam, azokban eltérő mértékben és eltérő hangsúllyal vannak meg ezek a jellemzők. De ez még kevés: a siker egy gyakran elhanyagolt eleméről, a rendszerről is írok.

1. A rendszer, amelyben dolgoznak

A rendszer, ahol dolgozol, megalapozhatja vagy lehetetlenné is teheti a sikered. Ez a téma egy külön cikket is érdemelne, így itt csak röviden írok róla.

A rendszer azt az értékesítési hálózatot jelenti, ahol dolgozol. Az értékeivel, a termékekkel/szolgáltatásokkal, az érdekeltségi rendszerrel, az adminisztrációval és a vezetőkkel és a vezetési stílusukkal együtt. Ez az a környezet, amelyben neked, mint értékesítőnek dolgozni kell.

Tapasztalatom szerint általában azok a rendszerek jók, amelyekben nyílt a kommunikáció, a vezetők is az értékesítésből jöttek és van lehetőségük a maguk szája íze szerint felépíteni a hálózatot. Ez azt jelenti, hogy tudják, milyen igényei vannak az értékesítőnek és annak alapján építik fel a rendszert. Persze itt is az eladás a cél, de nem mindenáron. Fontos, hogy a kolléga jól is érezze magát a hálózatban, sokáig maradjon, sikeressé váljon és elég, vagy kimondottan sok pénzt keressen. (Én is ilyenben kezdtem el dolgozni, most éppen keresek három új kollégát, nézd meg ezen a linken: banki értékesítői munkaajánlat.) Ezek a hálózatok főleg abban emelkednek ki a többi közül, hogy átgondoltak, nemcsak a megbízó cég érdekeit veszik figyelembe, hanem a munkatársét is és valóban támogatják az értékesítést. Nemcsak szavakkal, hanem lead-ekkel, pénzzel, marketingtámogatással, stb.

A rossz rendszerekre nem szeretnék sok szót vesztegetni. Általában onnan lehet felismerni, hogy gyakori a megfélemlítés. A motiválás az én király vagyok, te meg … elv alapján működik. Természetesen a vezető a király és gyakori a “személyi kultusz”.

A legrosszabb pedig az, amikor rendszer sincs. Ezt a hibát főleg kis cégek követik el, amik fel szeretnének venni egy tiszta jutalékos rendszerben dolgozó értékesítőt, aki hozzon vevőt, miközben semmit nem tesznek mögé.

2. A tudatosság, mint működésmód

tudatosságEz talán a legfontosabb, ha csak egyet használsz, akkor ez legyen az! A tudatosságnak az a lényege, hogy a saját céljai, értékei és tudása alapján dolgozik, szem előtt tartja a jövőjét, az idő- és energiabefektetését – és természetesen a megbízó cég érdekeit vagy elvárásait is. Tehát nem, vagy alig hagyja magát befolyásolni a motivációs közhelyektől, folyamatokban és jövőorientáltan gondolkodik. Úgy is írhatnám, hogy tudja, hogy tényleg mi a fontos és azt végzi el, arra törekszik.

A tudatosság néhány megjelenési formája:

  • Töviről hegyire ismerik az érdekeltségi rendszert. Tudja, miért mennyit kap, milyen teljesítményt kell nyújtania, hogy x Ft-ot keressen és tudja azt is, hogyan lehet a legtöbb pénzt megkeresni a jutalékrendszer alapján.
  • Szem előtt tartják a rövid- hosszútávú céljait és azok alapján dolgoznak. Ahogy többen is mondták nekem: “Gondolatban mindig három hónappal előrébb járok és azt csinálom most, hogy akkor meglegyen.
  • Számok – számok -számok: a számok magukért beszélnek. Látszik belőlük a tevékenység, a tendenciák és a jövő is. Minden területen vannak olyan kulcs-mérőszámok (ezek a KPI-k, Key Performance Indicator-ok), amelyek megmutatják azt, hogy pl. mennyi eladás lesz. Például a tárgyalásszám korreláll az eladások számával általában. Ezeket figyelik és ezekre fektetnek hangsúlyt a munkában.
  • Számok más megközelítésben: értékesítőként te többnyire a saját vállalkozásod is vezeted. Ott is rendben kell lenni a számoknak, tehát nyereséget kell, hogy termeljen a vállalkozás, mert különben éhenhalsz és/vagy rádszáll a NAV.
  • Önmagában a “hosszú, kemény munka” nem érték. Természetesen van, amikor sokat dolgoznak, de a cél az ésszel végzett munka, ahol az eredmény számít. Szerintem a hosszú, kemény munkára épülő kultusz az egyik legkártékonyabb tévhit, amely teret nyert az üzleti gondolkodásban. Az egyes feladatoknak természetesen megvan az időigénye, de mióta létezik hatástöbbszörözés (l. a Passzív jövedelem értékesítésből – mítosz vagy valóság című cikkemet), azóta sokkal többet számít az átgondolt folyamatok és rendszerek kiépítése, mint az, hogy hosszan és sokat dolgozz.
  • A munka időbeosztását kombinálják a saját igényeikkel. Ez a kötetlen munkaidő egyik nagy előnye. Van, aki minden nap 8-ra már bemegy, de 16.15 után már nem dolgozik, mert megy haza a két éves fiához. Más pedig 11-kor kezd el dolgozni és este hatig – nyolcig dolgozik, mert ő így szereti. Sikeres értékesítőként egyébként valós veszély, hogy a munka rátelepszik az életedre. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet kivédeni, hogy fogod a határidőnaplód és minden hónapban előre beírod, hogy mikor nem akarsz dolgozni és a nem munka jellegű programjaid is. A megmaradt üres részeket töltöd csak fel ügyfelekkel.
  • Tudatosan menedzselik az idejüket (l. előző pont), a költségeiket és a más emberekbe tett energiát. A költségeiket azért, mert a saját vállalkozásban megtehetik és rá is kényszerülnek. Hiszen minden költség a jutalékból jön le. A más emberekbe tett energia is különösen fontos. Akár vezetőként, akár MLM-es szponzorként. Keményen hangzik, de igaz: meg kell nézni, mennyi bevételt vagy egyéb értéket termel egy ember és – a kezdeti támogatást leszámítva – annyi energiát tenni bele, hogy megérje. A maradék energiát pedig más munkatársakra vagy új jelöltekre fordítani.
  • Alkalmazkodnak a változásokhoz. Kitalálják, hogyan jöjjenek ki jól még a negatív változásokból is.
  • Megvan a napi rutinjuk: mik azok a tevékenységek, amelyeket rutinszerűen megtesznek akár minden nap. Amin nem kell gondolodni és tervezni, hanem gyorsan megtenni. Erről a témáról bővebben olvashatsz a díjmentes Magabiztos Értékesítő Tréning 4. leckéjében.
  • Végül: felkészültek az értékesítés technikai oldalát illetően is. A felkészülésről én is írtam már cikket, olvasd el itt: Hogyan készülj fel értékesítőként egy tárgyalásra.

Ahogy látod, a tudatosság elsajátítható kezdőként is. Amire érdemes odafigyelned az, hogy a tudatosság ellen hatnak egyéb igényeink. Például az elismerés iránti igény. Mondjuk azért nem mondasz nemet, mert félsz, hogy a másik megsértődik.

De itt egy sztori is: annak idején dolgoztam egy cégnél kijáró ügyfélszolgálatosként. Benn csak annyi időt töltöttem, ami az adminisztráció elvégzéséhez kellett. Azt megcsináltam és mentem is haza vagy ki az ügyfelekhez. De a benn ülő kollégák utáltak emiatt, mert ők csak azt látták, hogy alig vagyok benn és annyit keresek, mint ők. Azt nem látták, hogy kinn is dolgozom és azt sem, hogy ők kávézgatnak, amikor nincs ügyfél és beszélgetnek, én meg nem, hanem dolgozom és amikor vége, elmegyek. Ha kellett volna az elismerésük, akkor sok időt azzal töltöttem volna, hogy dumáljak velük, ami rontotta volna a hatékonyságot. Mert a fő különbség az volt köztünk, hogy őket az eltöltött idejükért fizették, engem meg az eredményekért. És én ezt felismertem, ők meg nem.

3. Együttműködés más emberekkel és ügyfélcentrikusság

Az értékesítés más emberek nélkül nem megy. Egyre többen gondolják, hogy a határok a B2B és a B2C értékesítés között elmosódtak, hanem egyedül a H2H (Human to human, azaz emberek közötti) értékesítés működik. Ezért kulcsfontosságú, hogy képes legyél együttműködni az értékesítési vezetőddel és az ügyfeleiddel.

A jó értékesítési vezető is kincsnek számít, mert akkor jó, ha támogat, méri a fejlődésedet, szem előtt tartja a számaidat (az értékesítők híresen nem szeretik az adminisztrációt és a számokat) és fejlesztési irányokat javasol. A figyelmével és mentorálásával képes javítani a teljesítményeden. Igaz, hogy az értékesítés magányos tevékenységnek néz ki, de ha a vezető által adott mentorálás ott van mögötte, akkor könnyebb. Ezt javíthatja vagy ronthatja a rendszer, amivel kezdtem ezt a cikket.

Jó, ha a cégen belül is építesz ki kapcsolatokat, mert így tudsz igazán segíteni majd az ügyfeleidnek az ügyes-bajos dolgaik intézésében. A back office sokat javíthat vagy ronthat az ügyfelek által történő megítéléseden.

Tanuld meg jól az ügyfelek kezelését és a rájuk való hangolódást: ez fog sikeres tárgyalásokat eredményezni és valójában ezért fizetnek.

4. Az érzelmi beállítódás

érzelmi beállítódásEzen talán a legnehezebb változtatni, ha nem ilyen vagy. De érdemes, mert ez is hozzá fog járulni a sikeredhez. Mik a részei?

  • Alázat: a régi mondás szerint senki sem olyan okos, mint mindenki. Ezt nekem is elmondták: “Ennél a cégnél sokan azért buktak meg, mert azt állították, hogy mindent tudnak és sosem kérdeztek meg senkit.” Magáért beszél.
  • Nagy énerő – tehát szem előtt tartják magukat és az igényeiket is. Lojálisak a céghez, de megvan a saját véleményük és a saját látásmódjuk is, ami akár konfliktusokhoz is vezehet.
  • Kudarctűrés és kreativítás: a banki értékesítés nem leányálom. A hitelbírálat egy sokszereplős és komplex folyamat, ahol a végeredmény nemcsak az értékesítőn múlik. De kialakulhat lojalitáskonfliktus a hitelkérelem elutasítása miatt is.
  • Időt adnak maguknak: becsülik magukat annyira, hogy elhiszik magukról, hogy sikeresek lehetnek és megadják az ehhez szükséges időt. 1997-ben megjelent Dr. Telkes József könyve, a Ki mer gazdag lenni? amely arról szólt, hogy az akkori MLM-esek közül ki, milyen módon érte el a sikert. Az egyik interjúban hangzott el a következő mondat: “A legtöbb forgalmazóval az a probléma, hogy előbb száll ki az üzletből, mint ahogy eljön a fizetés napja. ” (131. oldal) Ez nemcsak akkor volt igaz. Az értékesítői munka saját vállalkozás is egyben, fel kell építened a saját területedet.
  • Büszkék: magukra, a munkájukra és a teljesítményükre.

5. A pénzhez való viszony

Külön írok erről a témáról. Fontos és túl sok tabu övezi, de ha sikeres értékesítő akarsz lenni, ezt tisztába kell tenned magadban.

A pénznek van reális oldala. Tehát ami kiszámítható, összeadható, kivonható. Ez a megélhetés szempontjából is fontos. A kérdés kezdőként kapásból az, hogy van-e annyi pénzed vagy bevételed, hogy megélsz és tudsz-e befektetni a munkádba addig, amíg az első komolyabb bevételek megjönnek. Mert ha nem, akkor ne kezdj el értékesítőként dolgozni. Ugyanígy reális oldal az elvárt bevétel. Reálisan mennyi bevételre lehet szert tenni a munkával és az kompenzálja-e az erőfeszítést?

A banki értékesítés ebből a szempontból is más, mint a többi munka: itt valójában pénzt adunk el. És meg is tanuljuk, hogy a pénz önmagában csak egy szám, a hozzá kapcsolódó érzelmek, vágyak és lehetőségek teszik bonyolult kérdéssé.

Emellett a sikeres értékesítők szeretik a pénzt és nyíltan felvállalják, hogy az átlagosnál többet akarnak keresni vagy keresnek. Ez a munka egyik hajtóereje. És miután tartósan megvan az elegendő pénz, akkor már a teljesítmény értékmérőjévé fog válni, nem a túlélés eszközévé.

Végül: tudják, hogy pénzt nemcsak pénzzel lehet csinálni. Nyilván, ha 0.- Ft-od van, az nem elég, de nem feltétlenül kellenek milliók. Arra, hogy mit teszel meg és megteszed-e, ritkán van hatással az, hogy kevés pénzed van. Ha egy jó rendszerben dolgozol, ahol vannak eladható termékek vagy szolgáltatások, akkor előbb-utóbb több pénzed lesz, mint amennyire korábban számítottál és szintet lépsz a pénzzel való viszonyodban.

Konklúzió

Ne dőlj be azoknak az ígéretekenek, amelyek egy tréningtől vagy egy könyvtől változtatnak sikeressé. Nem kell jobb emberré válnod, nem kell megváltoznod előre (azaz a személyes változás nem hozza el automatikusan a sikert), hanem tudatosan tedd a dolgod, fejlődj és fejleszd az értékesítésed és az tesz majd sikeressé.

Jó értékesítővé válni és annak maradni komplex folyamat. Ha elakadtál ebben, tanácstalan vagy, merre menj tovább, segítek! Konzultálj velem!

Facebook Comments
Megosztás = Köszönöm, ez hasznos volt!
Share
Share

Ez a honlap is, mint az összes többi, a jobb felhasználhatóság és marketing célok érdekében sütiket használ. Ha nem szeretnéd, akkor vagy zárd be a honlapot, vagy tiltsd le a böngésződben a sütiket. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás